De situatie
Met ingang van de intelligente lockdown in 2020 stond heel Nederland op zijn kop. Niet alleen sociaal, maar ook zakelijk werd veel on hold gezet. Lindenhoff, leverancier van eerlijke versproducten, wilde niet bij de pakken neer gaan zitten en besloot naar manieren te zoeken om de business draaiende houden.
Na paar dagen beraad, kwam daar de verlossende uitkomst: Lindenhoff gaat haar versproducten beschikbaar stellen voor de consumentenmarkt. Leveren aan de huidige afnemers was niet mogelijk en deze markt bood enorme kansen, vooral omdat velen thuis in quarantaine zaten.
Zo gezegd, zo gedaan. Lindenhoff startte met het opzetten van bezorgingen voor de consumentenmarkt. Ze maakten een snelle switch en schakelden snel. Tot ze tegen een struikelblok aanliepen: het organiseren van de logistiek. Dit bleek toch complexer te zijn, dan zij in eerste instantie hadden voorzien.
Veel meer afleveradressen zorgen voor een uitdaging
Ten opzichte van de huidige afnemers, nemen afnemers op de consumentenmarkt veel minder volume in één keer af. Dit resulteert in veel meer afleveradressen. Dit vraagt om slimme planningen in plaats van het huidige logistieke proces waarbij één bestelauto met chauffeur een vaste route rijdt naar enkele afleveradressen.
Het inplannen van de routes voor consumenten bleek veel complexer.
Het moet en zal efficiënter kunnen, dacht Lindenhoff. Ze besloten op onderzoek uit te gaan en kwamen al snel bij RouteLogic terecht. Een tool waarmee binnen enkele seconden, slimme routes worden berekend op basis van weersomstandigheden, laad- en lostijden en files, verdeeld over meerdere voertuigen.
De oplossing
Lindenhoff legde contact met RouteLogic. Er werd snel geschakeld om de wensen door te spreken en Lindenhoff kon starten met een demo. Deze beviel en er kwam een samenwerking tot stand. De samenwerking verliep zelfs zo goed en vooral snel, dat er binnen no time een gewenste koppeling met de systemen van Lindenhoff van de grond kwam.
Na een paar maanden kon er weer geleverd worden aan de vorige afnemers. Nog niet op het volume van voor COVID-19, maar voldoende reden om mee te nemen in het logistieke proces. Lindenhoff heeft besloten aan hen te leveren met ondersteuning van Routelogic als haar logistieke software. Dit geeft hen nog beter zicht op het tijdstip van levering en maakt het de planners en chauffeurs van Lindenhoff veel gemakkelijker om optimale bezorgroutes te maken en te rijden.
Een goede samenwerking als resultaat
Een week na het eerste telefonische contact startte Lindenhoff officieel met het bezorgen van haar seizoensproducten voor de consumentenmarkt, mét behulp van RouteLogic. Tot op de dag van vandaag maakt Lindenhoff nog altijd gebruik van de tool en denken ze mee in het verbeteren van RouteLogic door nieuwe features aan te dragen. De communicatie tussen beide partijen berust op korte lijnen en er wordt snel met elkaar geschakeld.